Förbjud rökning!

måndag 17 januari 2011

Nya rön pekar på att rökning är ännu farligare än man trodde i ett tidigt skede. För mig är det obegripligt att samhället gör så lite för att bekämpa rökningen, och speciellt då hos unga. Undersökning på undersökning visar att rökning är mer beroendeframkallande än nästan alla narkotikaklassade droger, med vissa undantag (som heroin). Ändå görs förvånansvärt lite när 14/15-åriga tjejer och killar påbörjar vad som ofta blir ett livslångt beroende. Själv tycker jag att man bör överväga att förbjuda rökning helt och hållet för de som är under 18, och inte bara genom att de inte tillåts köpa cigaretter, utan genom att samma rättsliga och framför allt sociala åtgärder som vid användning av narkotikaklassade droger som cannabis sätts in då ungdomar upptäcks med att röka. När en sådan regel väl är på plats, så kan man gärna se till att höja åldern för när det är illegalt att röka med ett år varje år. Tills den legala rökningen är helt utfasad. Visst, rökning kommer fortfarande att finnas, men det är bevisligen fler personer idag som röker cigaretter än braj, så någon nytta borde det göra... Och förresten borde man överväga att göra samma sak med alkohol. Det finns absolut ingen anledning att barn skall vara drängfulla, och om man succesivt kan fasa ut suparkulturen så har man vunnit enormt mycket för hela samhället. Jag vet, detta blev ett irriterat och spydigt inlägg, men det kan vara rätt frustrerande att se med vilken dubbelmoral som samhället behandlar de legala drogerna jämfört med de illegala, trots att de förstnämnda kan vara nog så skadliga både för individen och för samhället.

1 kommentarer:

Tönne,  18 januari 2011 kl. 04:16  

Jag tror att rökning inom en inte allt för avlägsen framtid kommer att förbjudas helt i västvärlden. Som fd rökare önskar jag att jag aldrig började med de dumheterna. Blir också beklämd när jag ser ungdomar röka och de tycker att det är ballt.Man kan göra så många vettigare och roligare saker för pengarna. förutom att det är rejält skadligt.

Skicka en kommentar