En totalt misslyckad världspolis

söndag 14 november 2010

Obama gick tidigt under sin presidentperiod ut och deklarerade att det måste bli ett stopp för det israeliska byggandet på ockuperad mark. Efter att verkat vara på väg att faktiskt sätta reell press på Israel, en absolut nödvändighet om det skall finnas några som helst möjligheter till fred, så la sig sedan Obama platt på rygg och släppte allt tryck.

Nu har den amerikanska administrationen uppenbarligen försökt en ny strategi vad gäller utbyggnaden av de illegala bosättningarna. De vill att Israel skall frysa de illegala bosättningarna i 90 dagar, men undantar Östra Jerusalem ifrån kravet. Om Israel går med på de så lovar USA att inte begära att byggstoppet förlängs ytterligare. Dessutom lovar USA att lägga in veto mot alla internationella försök att pressa Israel i fredsfrågan. Och slutligen så sockras budet med en leverans av stridsflygplan för tre miljarder.

Jag undrar hur det skulle fungera om jag använde mig av samma taktik i mitt jobb som polis?. Jag föreställer mig att jag åker på ett lägenhetsbråk, där Oskar har slagit frugan på fyllan igen. Jag lägger då fram följande förslag: Oskar, om du lovar att inte spöa frugan under den kommande månaden (tidsfristen), så lovar jag att inte klaga om du misshandlar henne efter att månaden har gått ut (ingen förlängning)? Ok, inte bra nog? Om jag dessutom lovar att se till att inga andra poliser stör dig oavsett vad du gör (vetot), och slänger in en fet leverans av sprit som en extra bonus (stridsplanen)? Ok, du säger att du accepterar, givet att du fortfarande, även under den här månaden, får örfila henne lite i ansiktet (undantaget/Östra Jerusalem)? Ja men då säger vi väl det...

Jag har svårt att tro att Oskars fru hade blivit imponerad av mitt polisarbete. Och jag har lika svårt att tro att palestinierna blev imponerade av det amerikanska utspelet... Det är bara att konstatera att USA agerar lika mycket knähund åt Israel under Obamas administration som de har gjort under tidigare republikanska administrationer. Eller, det är inte sant, republikanerna har nog stöttat Israel på grund av förvriden och förvirrad ideologi, de har liksom tyckt att det är rätt att Israelerna successivt stjäl mer och mer av palestiniernas mark, så de kan inte på samma sätt anklagas för att ha varit knähundar. Obama vet att den israeliska bosättningspolitiken är fel, men är numera för vek för att agera utifrån den vetskapen. Och han fick Nobels fredspris...

5 kommentarer:

Leffe,  14 november 2010 kl. 19:14  

Brukar Oskars fru raketbeskjuta honom och kan hon på goda grunder antas vilja, tillsammans med grannarna, kasta Oskar över balkongen om han blundar för en sekund? Liknelsen är lite problematisk...

Martin 14 november 2010 kl. 20:34  

Jag uppskattar att du hakade på analogin, även om vi inte håller med varandra :-). Saken är den att en i princip enad värld har konstaterat gång på gång att bosättningarna på ockuperad mark är illegala, och att det är emot internationell rätt att fortsätta att bygga ut dem. Därav liknelsen. Att ockupationen föder bitterhet, och även många kraftiga övertramp, hos de ockuperade är knappast förvånande och kan definitivt inte användas för att rättfärdiga mer ockupation. Det vore lite som att i Sydafrika under apartheid säga att eftersom många färgade begår brott, så är det motiverat att fortsätta att förvägra alla färgade deras medborgerliga rättigheter...

LL,  15 november 2010 kl. 01:36  

USA har väll inga befogenheter att agera världspolis till skillnad från FN, de bör snarast jämföras med en granne eller ett medborgargarde.

Jag tror förutsägelserna i bibeln om Israels expansion före återkomsten av Jesus och paradiset spelar en stor roll för USA:s stöd för Israel, se http://www.guardian.co.uk/world/2002/oct/28/usa.israel

Ett exempel på bibelns betydelse i USA:s politik kan ses här:
http://www.youtube.com/watch?v=_7h08RDYA5E&feature=player_embedded
Det är skrämmande, hoppas han åtminstone aldrig får ansvar för kärnvapen.

Anonym,  15 november 2010 kl. 13:00  

Sanktionera och isolera Israel gör man redan!

INGEN i MÖ tycker om att bli tillsagd vad de skall göra (ett praktexempel -Iran).
Så varför tror alla att världen kan hjälpe den ena eller den andra?!

Problemet ligger i faktum att i Israel samt i hos palestinierna existerar religiös fanatism!

Utrota man dessa så har parterna fria händer att komma överens - alltså avsluta konflikten och leva sida vid sida som ALLA vill.

Som "LL" skriver "Jag tror förutsägelserna i bibeln om Israels expansion före återkomsten av Jesus och paradiset spelar en stor roll för USA:s stöd för Israel", återspeglar att det är religionen som styr politiska beslut i MÖ!

En bloggare som kommenterade i ämnet "Fredsprocessen – Ett aprilskämt?" (http://www.bahlool.se/) är känd för spridandet av hat mot kurder, judar eller andra folkgrupper som är inte muslimer.

När det passar honom, är han svensk, annars är han en Iranier (Shia)"Jag är en muslim som skriver av mig min frustration här. Billigare än att gå i terapi…"
"Bahlool says: 13 november 2010 at 11:25
Herr Eriksson: Jag är svensk, min södra kultur skiljer sig från svensken i norra..."
Han ÄLSKAR att så hat hos alla mot judar;
"israeli Zionist Propaganda - A Shekel Please!!" http://www.youtube.com/watch?v=2Tg3-NamHTA

Han har EGNA bloggregler "Observera att det inte är en demokratisk rättighet att få kommentera på denna blogg. Det är jag som bestämmer, det är min blogg."

Hos honom så försvinner mina kommentarer, inte ens en "Det här inlägget har tagits bort av bloggadministratören." kommer fram! Det är så efter att jag har genomskådat honom med hans EGNA uttalande!

Tänkte reta gallfeber på honom med; http://www.youtube.com/watch?v=70iyaFNs_vI, - självklart ingen reaktion.

LL,  18 november 2010 kl. 19:08  

OX nu får du lugna dig lite.
Inlägget innehåller inte en tillstymmelse till judehat. Judehat sprids bland annat genom att blandar ihop saklig kritik mot Israel eller i det här fallet USA med judehat precis som du gör i din kommentar. Många judar är också kritiska till Israels och USA:s agerande.
Det är omtvistat om hela Jerusalem tillhör Israel.
I konflikten Israel - Palestina m.fl. står SD klart på Israels sida så jag har svårt att se din poäng. Och nej jag gillar inte SD heller.

Skicka en kommentar