Tele2 kör mobbningsreklam?

lördag 4 september 2010

Läste precis om en Comviq-reklam som gick ut på att en man som inte hade Comviq-abonnemang kastades i en soptunna. Reklamen har upprört, då den kan uppfattas som uppmuntran att mobba de som inte har det som man själv har. Visst kan man argumentera att en reklamsnutt inte bör tas på särskilt stort allvar att man upprörs över budskapet i den, Tele2, Comviqs ägare, hävdar dessutom att reklamen är en parodi på radiotjänsts reklam. Men jag fattar ärligt talat varken parodin eller det roliga i budskapet. Nog för att det finns mycket kass reklam, men det här verkar ändå vara ett riktigt lågvattenmärke. Dessutom är mobbning ett så pass allvarligt problem, både för samhället i stort och speciellt då för de som drabbats, att man kan tycka att Tele2 borde inse att det finns människor som inte bara tycker att reklamen är usel, utan faktiskt tar illa vid sig, och det borde vara tillräckligt för att skrota idén innan man gör film av den... Lösningen på problemet? Skaffa ett annat abonnemang...

2 kommentarer:

Anonym,  8 september 2010 kl. 06:05  

Och telenors reklam där saker och ting sprängs av några ungar är inte den olämpligt ? Ni verkligen silar mygg och sväljer kameler.

Förstår inte alls hur vissa människor tänker, rent våld = ok, kul sjungande reklam som är en parodi på statlig tv's licens reklam = inte okej.

Martin 8 september 2010 kl. 13:27  

Jag har helt ärligt inte sett Telenors reklam, men som du beskriver den så håller jag med dig helt och hållet om att den låter otrevlig.

Skicka en kommentar