Intressant om integrationsdebatten

lördag 25 september 2010

Jag hade tänkt skriva ett till längre inlägg, eller kanske en artikel,om Sverigedemokraterna och integrationsdebatten för att vädra mina funderingar till vad jag ser för problem med diskussionen kring invandringen och anledningarna till att Sverigedemokraterna har kommit in i riksdagen. Jag har dock inte lyckats komma till skott ännu, kanske blir det imorgon, men under tiden kan jag rekommendera två väldigt intressanta artiklar på DN debatt. Den första, skriven av två chefredaktörer på högerkanten, Paulina Neuding och Johan Lundberg, argumenterar för att det behövs en debatt om invandringens problem. Den andra artikeln, skriven av journalisten Lisa Bjurwald som skrivit om rasism och främlingsfientlighet hävdar att invandringens problem visst diskuteras. Båda är dock överens om att man behöver lyfta fram invandringens positiva aspekter. Jag håller med Bjurwald i sak, men tycker ändå att Neudings och Lundbergs artikel är intressant och läsvärd. Frågan är dessutom mycket djupare än huruvida problemen diskuteras eller ej, det kan handla om hur de diskuteras, vilka som diskuterar dem, vilka aspekter som lyfts fram, och vilka lösningar som föreslås. Sen är jag rörande överens om att invandringens fördelar behöver lyftas fram mer.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar