De rödgrönas rättspolitik

onsdag 1 september 2010

Jag förstår att justitieminister Beatrice Ask är upprörd över de rödgrönas brist på rättspolitik. Det är jag också, vilket jag skrev om för några dagar sedan. Förslaget om att spara en miljard på rättsväsendet känns inget annat än verklighetsfrånvänt. Min upplevelse som polis är att samtliga delar i rättskedjan, polis, åklagarväsende och domstolar snarare behöver mer pengar för att ha en chans att leva upp till de relevanta krav på bland annat kortare ledtider som ofta ställs. Det man skulle kunna spara på enligt min egen i det här fallet ogrundade mening är i så fall advokatarvodena, för hos advokatbyråerna verkar det aldrig saknas pengar, och det finns alltför många fall där advokater debiterat för mer tid än vad de de facto har lagt ned på ett ärende...

Jag håller visserligen med socialdemokraternas rättspolitiske talesman Thomas Bodström om att det vore en bra idé att slå ihop alla polismyndigheterna till en (det skulle främja samarbete och minska kontraproduktiva suboptimeringar av resurser) och att göra om polisutbildningen till en högskoleutbildning, men bortsett ifrån det känns de rödgrönas rättspolitik oroade flat och tunn. Vore jag kriminiell så skulle jag rösta rödgrönt...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar