Massfilmning av män ok?

söndag 29 augusti 2010

Efter att en kvinna blivit utsatt för en gruppvåldtäkt ombord på färjan "Silja Festival", så valde polisen att filma alla män som varit ombord på båten då de gick av i hamnen i Värtahamnen i Stockholm. Det förefaller för mig som en utmärkt utredningsåtgärd, då kvinnan sedan kommer att ha möjlighet att identifera gärningsmännen ifrån filmen. Några av passagerarna, och säkerligen ett antal "integritetsvurmande" bloggare och piratpartister kommer säkert att hävda att filmningen var ett övergrepp mot de manliga passagerarna, då de ju inte var misstänkta för något brott. De mer rabiata hävdar även att det skulle röra sig om diskriminering av män, vilket bara blir patetiskt. För mig är det självklart att det är mer än väl motiverat att vidta en sådan åtgärd för att kunna utreda ett så pass integritetskränkande brott som en våldtäkt. Dessutom har jag svårt att se vad problemet med att filmas när man lämnar färjan kan vara, även om man nu åkte i hemlighet och under falskt namn så riskerar man ju inte att bilderna används till något om man nu inte blir identifierad av den våldtagna kvinnan...

13 kommentarer:

Anonym,  29 augusti 2010 kl. 21:56  

Satt offret bakom spegelglaset är det en mycket bra ide´.Men om vi bara blev filmade där oxå så var det bortkastat!Ingen identifiering vid filmningen!!! HUr tänker polisen?

Anonym,  29 augusti 2010 kl. 22:43  

Vi tjejer blev faktiskt också filmade, men slapp gå omvägen förbi speglarna. Jag tycker att det är helt okej att bli filmad i ett sånt här sammanhang. Hellre filma för många än för få.

Hittills har jag faktiskt inte läst nånstans att tjejen inte satt bakom spegeln, bara att hon inte kunde identifiera någon idag. Det skulle kunna vara så att den första synliga kameran var till för att göra oss uppmärksamma på att vi blev filmade, så att eventuella diskussioner kunde klaras av då, och att en eventuell kamera bakom spegeln i så fall användes för att få tydligare bilder. Jag kan komma på en hel del saker som jag hade gjort annorlunda om jag skulle försöka få 1600 personer att lugnt och smidigt gå igenom en poliskontroll, men jag antar att de gör sitt bästa.

Daniel,  29 augusti 2010 kl. 23:42  

Har man rent mjöl i påsen så har man ju ingen anledning att inte vilja bli filmad närhelst polisen tycker att det passar. T ex när man befinner sig i närheten av Solna C på en dag då AIK spelar fotbollsmatch även om man inte är där för att gå på matchen. Och eftersom polisen ALDRIG skulle drömma om att använda sig av överskottsinformation så är man ju som medborgare helt säker. Kan du se någon som helst anledning att vi inte har ett nationellt DNA-register så att vi enklare kan utreda dessa brott?

Anonym,  30 augusti 2010 kl. 00:16  

"så riskerar man ju inte att bilderna används till något om man nu inte blir identifierad av den våldtagna kvinnan..." och vad har vi för garanter gällande detta?

Anonym,  30 augusti 2010 kl. 00:50  

Eftersom 100% av alla våldtäkter i Sverige med 3 eller fler gärningsmän begås av invandrare från MENA så kunde de ju kortat kön...

Marlene,  30 augusti 2010 kl. 06:10  

Jag tycker alla offentliga miljöer ska filmas jämt, som sagt är jag inte ute efter att förstöra eller såra någon så gör det inte mig något, men perfekt hjälp när det har hänt något, jag känner att Sverige har allt för liberal inställning till brottslingar, nu bor jag ju inte där utan i Dubai, och här är det verkligen nolltolerans på brott, i och med det så förekommer det knappt några heller. Härligt att kunna vara ute både natt och dag och känna sig trygg, verkligen något jag saknar i Sverige tyvärr!!

Du tar upp så viktiga ämnen Martin och du skriver såå bra, fortsätt gärna med det:)

Andrej,  30 augusti 2010 kl. 09:12  

Hur kan man vara rädd för att bli filmad i offentlig miljö?

Vad har detta med integritetsskydd att göra, lika dumt som att tycka att man inte vill visa upp sig bland folk.

Skippa allt prat om integritet och storebror, detta har inte någon koppling till detta.

Fokusera hellre på hur kreditkortsföretag, banker och stat använder personuppgifter för att ringa in invidider i olika risk-/livsstilsgrupper

Anonym,  30 augusti 2010 kl. 09:30  

Polisen borde ha identifierat varje filmad man och "toppsat" dessa. Har man rent mjöl behöver man inte vara orolig, men svettades man borde polisen gripa för närmare utredning.

Anonym,  30 augusti 2010 kl. 09:44  

http://tankestallare.wordpress.com/2010/08/29/polisen-filmade-alla-araber-pa-finlandsfarja/

Araberna sorterades ut och filmades när de klev av i Stockholm i dag
En misstänkt gruppvåldtäkt inträffade i morse på färjan Silja Festival.
När färjan kom till Frihamnen i Stockholm delades folk och araber upp i olika köer. Hundratals araber kontrollerades och föstes till den vänstra kön av polisen.

Anonym,  30 augusti 2010 kl. 11:42  

Jag blev filmad som alla andra män som gick av båten och enda irritationen som uppstod var pga bristande information och de timslånga förseningar som uppstod, men får man fast förövarna så får det väl vara värt det. Jag är definitivt en integritetsvurmare men enstaka åtgärder som dessa har jag inget emot, det är när man genomför strukturella förändringar som urskiljningslöst försämrar integriteten för oss alla utan att det går att påvisa konkreta resultat som jag blir förbannad.

Sen har jag extremt svårt att tänka mig att polisen skulle handlat likadant om det var vanligt folk på färjan, men det är en annan diskussion.

Anonym,  30 augusti 2010 kl. 14:06  

Tur att jag inte var där. jag skulle nog att blivit så förbannad att jag gjort något dumt.

Fredrik,  30 augusti 2010 kl. 21:44  

Hur kan du eller någon annan avgöra om en våldtäkt har inträffat på uppgifter i media?
Lär av Julian Assange fallet!
Det förekommer falska och/eller ogrundade anmälningar om våldtäkt/sexualbrott.
Du är en godtrogen polis som tror att alla kvinnor är oskyldiga och rena.

Anonym,  30 augusti 2010 kl. 22:03  

Anonym, 30 augusti 2010 09:30:
Vet inte om kommentaren var menad satiriskt eller allvarligt, men hur som helst så blir de mest samvetslösa inte nervösa. Och tvärtom. Snarast borde de kollugna undersökas närmare.

Anonym, 30 augusti 2010 11:42:
Kan du möjligen klargöra en konstighet? Hur kunde det bli timslånga köer bara för att filma folk?

Skicka en kommentar