Paus

lördag 3 april 2010

Efter att ha haft en paus på ett antal dagar utan att ha producerat några inlägg, är det dags att börja skriva igen. Jag skyller gärna de senaste dagarnas lathet vad gäller bloggandet på att det har varit mycket knarkspanande och annat kvällsjobb den här veckan, men faktum är att det nog snarare berodde på att jag blev lite omotiverad av att 90 % av responsen på bloggen kommer ifrån sverigedemokrater eller israelkramare... Jag försöker visserligen ha inställningen att alla kommentarer är välkomna, men det finns också en gräns för hur mycket knepiga resonemang man orkar bemöta, och det lustiga är att av de två grupperna jag nämnde ovan så verkar det vara så att den av dem som det går lättast att föra en dialog med utan tvekan är sverigedemokraterna... Och det är definitivt inte förekomsten av de kommentarer jag får som sänker motivationen, utan avsaknaden av annan feedback (med några få undantag).

Hur som helst, skam den som ger sig, nu försöker jag komma igång igen, och så hoppas jag på att jag får lite bredare och mer varierad respons framöver, och inte bara på de inlägg som rör Israel eller SD...

10 kommentarer:

Dannie,  3 april 2010 kl. 20:19  

"israelkramare..."

Ser att du flitigt använder denna egenhändiga etikett som något slags inektiv. Speciellt när du inte kan/vill bemöta logiska sakfrågor.
Alltså, du tycker att om man påvisar de lögner du glatt vidareförmedlat, är det dåligt. För du verkar, som självdeklarerad liberal politiskt intresserad, inte gilla regionens enda demokrati.

Istället verkar dina sympatier snarare ligga hos Israels fiender.
De som alltså är klassade som terrorister. Tycker du att man då, med din konskevens, ska kalla dig för terroristkramare, eller?

Säger du samma sak om du skuller råka tjänstgöra med skydd vid nån synagoga/fredsdemonstration för israels existensrätt? Där de då brukar finnas en hel del "israelkramare" som du alltså kallar en majoritet av de svenska judar som överlevde Förintelsen faktiskt är...

Anonym,  3 april 2010 kl. 21:09  

Hej! Jag är en terroristkramare! Mitt efternamn är Anakonda.

Uppriktigt sagt, varför föredrar du terrorister eller "ledare" som absolut vägrar förhandla fram en fred med Israel? Tacksam för ärligt svar.

By the way - har du några seriösa frågor till oss som föredrar demokratier, warts and all, så ställ dem gärna.

SaraZ,  4 april 2010 kl. 01:20  

Intressant hur man antingen är Israelkramare eller terroristkramare... Finns det inget "jagtrorpåettfrittPalestina-kramare"?

Vad som stör mig mest är att så fort man inte håller med USA är man terrorist och håller man inte med Israel är man både terrorist och antisemit.
Vad är en terrorist? Enligt wikipedia är terrorism "det systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar".

Vilka är då terrorister? Hamas som skjutit raketer som hittills dödat ett tiotal personer? Israel som under en månad lyckades döda ett tusental palestinier och förstöra stora delar av Gaza? USA:s handlingar i Irak?

Bara för att se terrorism ur en annan vinkel kan vi ta Sverige som ett exempel. Vi får en diktator till makten som vi inte alls gillar, men let's face it - diktatorer har en tendens att förr eller senare bli störtade. Hursomhelst bestämmer sig plötsligt Tyskland att agera och "rädda" oss. Dom tar sig in, dödar några politiker och tillslut även vår diktator (samt en stor del av den svenska befolkningen under tiden). Sen tillsätter dom nya tyskvänliga politiker som vi inte alls valt. Dom stjäl våra naturresurser och säljer dom till andra länder utan att vår fattiga befolkning får se ett öre. Dom för bort/ fängslar eller dödar de av oss som försöker stå emot och kallar oss terrorister... Vilka skulle då vara terroristerna ur vår synvinkel?

Det är lätt att skrika terrorist efter varje arab, men snälla - använd era hjärnor och tänk själva för en gångs skull. Allt som rapporteras på BBC och CNN är inte fakta. Hitta nya källor och lyssna på andra människor. Sen kanske vi kan ha en vettig diskussion...

Minou,  4 april 2010 kl. 01:58  

Jag tror att jag talar för många av dina bloggläsare när jag säger att alla behöver en paus ibland, men sluta inte skriva!
Jag förstår att det är frustrerande med sverigedemokrat- och israelkramkalas på dina inlägg, men ofta är vi lika trötta som du på att försöka omvända de som verkat sluta tänka själva.
Det är skönt att läsa hur någon (oftast) liktänkande reflekterar över saker och ting och för ovanlighetens skull kan rasism och invandringspolitik diskuteras utan det ofta förekommande ”vi-och-dom”-tänkadet, där vi står för den arisk-svenska befolkningen och dom är resten av oss som ska vara extremt tacksamma för att i får röra oss i närheten av deras kretsar.
Så ta en ledig dag – ta flera, men sluta aldrig skriva!

David Boman 4 april 2010 kl. 14:22  

Tänk på att vi är en hel del som läser utan att kommentera också. O keep in mind: Never argue with idiots - they'll drag you down to their own level and beat you with experience!

Martin 5 april 2010 kl. 19:59  

Tack igen Minou, det är kommentarer som din som gör att man orkar fortsätta att lägga ganska mycket tid och energi på skrivandet trots ett i övrigt ganska fullt liv... Och kul att du läser David! Vi har ju inte pratats vid sen vi diskuterade att starta en tankesmedja (och det var när det projektet föll som de fick bli en blogg istället...)

Carolina,  6 april 2010 kl. 12:08  

Det är oerhört värdefullt att poliser och politiker bloggar så här! Så fortsätt. De flesta av oss kommenterar inte. Jag kommenterar bara om det är nåt som saknas eller nåt jag vill kritisera. Håller jag med, så håller jag käft. Här har jag aldrig sagt något förrän nu. Läs andra bloggar. Kommentera och pinga till din blogg så får du fler läsare. Det finns massor av politiker och forskare som bloggar.

Anonym,  6 april 2010 kl. 22:57  

Du kanske borde engagera dig i något parti.

Martin 7 april 2010 kl. 02:30  

Tack Carolina för råd och uppmuntran! Jag vet att jag borde läsa och kommentera på fler andra bloggar, jag har bara inte haft tid och/eller ork ännu. Jag antar att det är lite av en vanesak, det går nog lätt bara man kommer igång... Och om det var mig du menade, "anonym" (jag antar att du är samma person som skriver de förträffliga inläggen i Israel/Palestina frågan), så har jag sedan länge velat engagera mig politiskt. Mitt problem har alltid varit att hitta ett parti som jag känner mig hemma i...

Anonym,  7 april 2010 kl. 08:26  

Ta en paus från egna bloggandet och använd tiden till att kommentera andras bloggar. Satsa på statsvetare som bloggar. Dina synpunkter och dina erfarenheter som polis är värdefulla för många pratar om kriminalpolitik.

Mitt råd är att du läser deltidskurser på universitetet som passar dina jobbtider. Det finns sommarkurser, kvällskurser och dagkurser om det mesta. Du behöver inte vara med på alla seminarier (det är vara ett par tillfällen i veckan) när du jobbar skift. lärarna har ganska stor förståelse för sånt. Du lämnar bara in egna uppgifter omdu inte kan närvara. På dessa kurser får du träffa folk som brinner för samma saker som du. Bor du i stockholm? Kolla då södertörns högskola www.sh.se och universitetet www.su.se

Skicka en kommentar