Katolska kyrkans vidriga syn på homosexualitet

torsdag 15 april 2010

Den katolska kyrkan har haft fullt upp på sistone. Avsöjanden om präster som har gjort sig skyldiga till pedofili har formligen exploderat. Det har även visat sig att påven själv, under den tiden han som kardinal Ratzinger var ledare för troskongregationen, aktivt motsatte sig att en präst som hade erkänt sexuella övergrepp mot barn blev avskedad, med motivationen att det skulle skada kyrkan. Som om inte dessa skandaler, med tusentals övergrepp mot barn och ett aktivt mörkläggande som går hela vägen upp i maktstrukturerna, vore illa nog, så har nu påvens "högra hand", kardinal Bertone, försökt skylla pedofiliskandalerna på homosexualitet och homosexuella. I ett osedvanligt korkat uttalande hävdar Bertone att celibatet inte är ett problem, men att det däremot finns ett samband mellan homosexualitet och pedofili, och att detta skulle vara belagt av "många sociologer och psykiater". Bertone namnger dock inte någon. Farsen slutar dock inte där, utan fortsätter då vatikanen skall försöka dämpa den vrede som försöket att skylla pedofiliskandalerna på den katolska kyrkans gamla syndabock, de homosexuella, väckte världen över. Trots all möjlighet att ta avstånd ifrån yttrandet, så väljer vatikanen att gå ut med ett uttalande där de endast säger att det inte är en uppgift för kyrkans män att göra ”generella påståenden av specifikt psykologisk eller medicinsk natur”, och sen till och med tydliggör att detta uttalande inte skall ses som ett avståndstagande ifrån Bertones yttrande. Det kunde knappast ha blivit tydligare att Bertones åsikt om homosexuella och pedofili är representativ för hela vatikanen.

Att en sådan åsikt finns i ledarskapet för en organisation som dessvärre på många sätt kan anses representera en dryg miljard människor är helt fruktansvärt. Lek med tanken att kardinalen hade skyllt pedofilin på judarna och judendomen, vilket vore lika vansinnigt och vidrigt, och föreställ dig reaktionerna världen över. Det är lätt att glömma bort hur utsatta homosexuella är som grupp. Till och med i upplysta, sekulära Sveroge utsätts homosexuella för missaktning och trakasserier, och t.o.m. olika sortes hatbrott som t.ex. grova fall av misshandel. På många ställen är situationen mycket värre. Det finns muslimska länder där homosexualitet straffas med döden. Det finns kristna evangeliska rörelser som skyller alla världens problem på homosexualla. Och att den katolska kyrkan har en så vidrig och kränkande syn på homosexualitet och homosexuella förstärker och förvärrar ett problem som alla som hävdar att det verkar för en bättre värld borde bekämpa. Jag minns själv då ämnet homosexualitet första gången kom upp då jag prata de med några av mina lågutbildade bekanta i Peru. Jag höll på att tappa hakan när det lugnt konstaterade som ett faktum att man inte kunde lämna barn ensamma med homosexuella, för då skulle de kunna bli våldtagna. Efter att grundligt ha tillrättavisat personen i fråga och förklarat hur befängt hans uttalande var fick jag klarhet i att det var en sanning som han inte överhuvudtaget hade reflekterat över, utan bara fört vidare, vilket är vanligt i sammanhang med lägre utbildningsnivå. För min peruanske bekant var det ungefär som att säga att nazister var elaka, han hade ingen sakkunskap i ämnet utan upprepade bara vad han hade hört från andra. Och då jag nu inser att de yttrandena kan ha kommit ifrån allra högsta ort, så gör det incidenten både mer förståelig och mer skrämmande...

Jag vet inte vad lösningen på problemet är. Om jag finge välja, så skulle naturligvis alla religiösa människor (kristna, judar, muslimer, m.fl.) helt frigöra sig ifrån sitt religiösa, dogmatiska ledarskap och sina gamla och ofta hopplöst förelegade religiösa skrifter och traditioner, och ägna sig åt mer individuell och ifrågasättande andlighet som rimmar med moderna värderingar kring mänskliga rättigheter och respekt för allt levande. Faktum är att de gärna skulle få ersätta alla sina gamla regler med Konstapel Bastians lag, den kommer man faktiskt ganska långt med... Men eftersom jag inser att det är långt till den visionen, så skulle det behövas ett kraftigt tryck utifrån och innifrån för förändring av den katolska kyrkan. Dels måste många grundläggande värderingar förkastas och förnyas (t.ex. synen på homosexualitet och på preventivmedel) med det är också viktigt att hela den auktoritära strukturen luckras upp. Det behövs modiga katoliker som helt vågar ta avstånd ifrån påven, vatikanen och kurian, och om de då blir exkommunicerade, så kan man bara hoppas att de tar med sig sina församlingar... Men om det är många som samtidigt vågar stå upp emot vatikanens ideologiska tyranni, så kanske de tvingas till förändring istället för strid... Jag tror trots min motvilja mot auktoritära religioner att det finns mycket goda krafter hos många som är aktiva inom den katolska kyrkan, och det vore en stor vinst om de krafterna kunde frigöras ifrån allt ont och hatiskt gammalt bagage.

8 kommentarer:

Josefine,  15 april 2010 kl. 23:56  

"Om jag finge välja, så skulle naturligtvis alla religiösa människor (kristna, judar, muslimer, m.fl.) helt frigöra sig ifrån sitt religiösa, dogmatiska ledarskap och sina gamla och ofta hopplöst förelegade religiösa skrifter och traditioner, och ägna sig åt mer individuell och ifrågasättande andlighet som rimmar med moderna värderingar kring mänskliga rättigheter och respekt för allt levande"

Oj, det var inte alls att dra alla över en kam och hävda att vi troende enbart lever i 100% underkastelse till någons tolkning av vår tro...
Tråkigt att du tror att det måste vara så; vi som tror på Gud måste ju vara lite dumma och vet nog inte bättre till skillnad från er allvetande ateister.

Jag är född och uppväxt i Sverige och arbetar för närvarande som ST-läkare på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna - och jag är muslim. Jag tror till stor del på Koranen, men enligt min tolkning är islam en otroligt vacker religion där alla människor, kvinnor och män är lika ("som tänderna på en kam") och alla djur ska behandlas med respekt. Jag tror att många regler som beskrivs i Koranen befästes på 600-talet då samhället såg annorlunda ut än idag, men en av de viktigaste sakerna Koranen tar upp är vikten av att söka kunskap och hela tiden lära sig nya saker. Därför tror även jag på en modernisering av islam. Däremot anser jag att ett samhälle ska vara sekulariserat och ingen står över lagen.
Att det tyvärr finns idioter (de finns inom och utanför alla religioner) som tolkat Koranen efter eget tycke betyder inte att vi alla är villiga att blint hålla med och följa dem. De flesta av oss har egna hjärnor och följer vårt egna förnuft. Så innan du kommer med din "jag vet att det inte finns någon Gud, men är storsint nog att låta er mindre vetande människor tro vad ni vill"-attityd, tänk på att vi inte tror på Gud för att vi inte vet bättre. Vi vet bättre, därför tror vi på Gud!

IAM,  16 april 2010 kl. 18:56  

Hej Josefine,
jo jag håller med dig om att " frigöra sig från sitt religösta dogmatiska ledarskap och sina gamla ofta hopplöst förlegade skrifter och traditioner.." är att ta i en del och att dra alla över en kam.
Det finns förstås en hel del nytt odogmatisk religöst ledarskap också ......precis som du ger uttryck för.
Det som dock gjorde mig ngt fundersam var din avslutning. Hur vet du att ni( du) VET bättre? Det är väl bara så att ni (du) TROR bättre. Och det måste väl med din utgångspunkt vara gott nog
IAM

Martin 17 april 2010 kl. 14:02  

Tack för kommentarerna. Josefine, för det första har jag aldrig påstått att det inte finns någon gud, och jag definierar mig dessutom inte som ateist. Det jag vänder mig emot är dogmatiskt religionsutövande där människor tar religiösa regler skrivna i böcker eller uttalande av ledare som sanningar som måste följas. Jag är mycket medveten om att de flesta som definerar sig som muslimer eller kristna absolut inte är bokstavstroende, utan har ett mer personligt och ifrågasättande förhållande till sin religion. Jag tror dessutom att många dagligen begår gärningar som de som ses som religiösa auktoriteter i församlingen skulle klassificera som synder, t.ex. alla katoliker som använder kondom och som har sex före äktenskapet. Och baserat på det du skriver, så verkar du definitivt inte tillhöra målgruppen för kommentaren, då du till synes har ett personligt, ifrågasättande och sökande förhållande till din religion. Men uppenbarligen så kunde texten som jag skrev misstolkas, så jag skall försöka tänka på att vara försiktigare och tydligare med hur jag formulerar. Och IAM, jag håller med dig helt och hållet. Det verkar som om Josefine avkräver mig mer ödmjukhet i hur jag uttrycker mig, men den sista kommentaren visar inte direkt på ett ödmjukt förhållningssätt till frågan...

Josefine,  17 april 2010 kl. 22:46  

Tack Martin och IAM för gensvaren!
Jag skrev inlägget efter ett 14-timmars skift på kirurgen och lät tröttheten och känslorna ta över lite. Blev lite väl predikande och högmodigt framåt slutet...
Hursomhelst, skönt att min "main point" kom fram. Men Martin, du skriver:
"Men uppenbarligen så kunde texten som jag skrev misstolkas, så jag skall försöka tänka på att vara försiktigare och tydligare med hur jag formulerar".
Det tycker jag inte att du ska! Våga skriva trots att du kanske "trampar någon på tårna". Det brukar grunda för intressanta diskussioner ;)

Martin 19 april 2010 kl. 15:47  

Tack själv Josefine :-). Och visst var det intressanta diskussioner. Jag hoppas förresten att 14-timmars skiftet gick bra. Jag har aldrig riktigt förstått hur det kommer sig att läkare, som har ett så otroligt ansvarsfullt och viktigt yrke inte har striktare tidsbegränsning för passen. Vi poliser får enligt vårt nya avtal bara i undantagsfall jobba längre än 9 timmar...

Josefine,  20 april 2010 kl. 22:15  

Jo, visst har vi avtal och regler, men det är inte alltid så lätt att följa när man arbetar med människor. Dessutom är det vissa grundregler, men många "rekommendationer", som inte följs lika hårt... Som tur var är 14-timmars skift ovanligt även för mig och brukar börja med ett 9-timmars skift som övergår i övertid. Efter en sån dag behöver man varva ner framför datorn och då rekommenderas att man håller sig borta från politiska och religiösa diskussioner... ;)

Martin 22 april 2010 kl. 23:59  

Men då hade vi ju missat hela den här tråden... Det kanske är just då som du borde kasta dig in i debatten :-).

Anonym,  29 juli 2010 kl. 20:16  

Homosexualitet är inte normalt och kan inte föra livet vidare.

Skicka en kommentar