Utredningen nedlagd men frågorna finns kvar

fredag 12 mars 2010

Överåklagare Björn Ericson har beslutat att lägga ned den återupptagna förundersökningen om det polisingripande som ledde till Johan Liljekvists död, och den följande utredningen. Jag är medveten om att uppgifter som kommer ifrån media ofta är vinklade, och ibland kan vara helt felaktiga, men jag kan ändå inte skaka av mig bilden av att ingripandet som dödade Johan helt omöjligt kan ha gått till på ett acceptabelt sätt. Det verkar ju finnas vittnesuppgifter som tydliggör att det ligger ett antal poliser i en hög på Johan, på just det sätt som maximerar risken för cirkulationskollaps, positionell asfyxi, och att de blir kvar långt efter att han slutat röra på sig. Dessutom verkar hjälpen med att starta HLR ha dröjt ytterligare ett bra tag. Och den efterföljande förundersökningen verkar ha varit under all kritik, då de deltagande poliserna inte hördes på över ett halvår. Hur allt detta kan passera utan något rättsligt efterspel är ett mysterium för mig, och jag kan bara hoppas att min bild skulle ändras om jag själv läste in mig på förundersökningsprotokollet. Hur som helst så lär bilden av att polisen kan göra vad som helst utan att ställas till ansvar cementeras ännu mer, och förtroendet för polisen följaktligen sjunka.

1 kommentarer:

Anonym,  15 mars 2010 kl. 07:46  

Som vanligt. Det är som vanligt.. Alla jag varit i kontakt med som blivit orätt behandlade av poliser har struntat i att anmäla pga att det är helt onödigt att ens bemöda sej att säga ifrån. Så sjukt är det.

Skicka en kommentar